Medalie cursa de o mila bucuresti
Medalie de finisher

4 mile de incalzire si cursa de o mila

Pe 11 noiembrie am luat startul la proba de o mila din cadrul Bucharest Urban Athlectics Auchan. Am trecut linia de sosire dupa 5min:46sec, pe locul 47 la general si 19 la categoria 20-34 ani. Timpul a fost sub baremul de 9min:30sec (chiar si sub baremul initial de 6min) asa ca m-am ales cu o medalie de finisher.

La cursa m-am inscris in ultimul moment si nu prea stiam la ce sa ma astept, asa ca am alergat mai mult dupa „feeling”. A fost interesant ca nu imi simteam picioarele obosite la final cu toate ca am fost mereu la maxim in cursa, e pentru prima data cand mi se intampla asta.

Am ajuns de sambata in Bucuresti impreuna cu colegii de la Craiova Running Club si ne-am cazat aproape de zona de sosire. Pentru ca era dimineata am avut timp de o alergare pe stadion, mai ales ca Stadionul Dinamo se afla la doar 1km distanta. Accesul pe pista de atletism a stadionului se face pe baza de bilete, iar o intrare pentru o ora costa 2 lei.

Era prea tarziu pentru a ingrasa porcul in ajun asa ca m-am limitat la o alergare usoara, cateva exercitii si 4 intervale de 30 de secunde cu 2 minute pauza. Aceste intervale au fost la un ritm putin sub 3min/km si deja ma gandeam ca pot sa alerg sub 5min:20s in cursa.

Dupa alergare am fost sa luam kit-urile de participare. Am avut declaratiile printate si completate astfel ca am intrat foarte rapid in posesia kit-urilor.

In dimineata cursei m-am trezit cu 3 ore inainte de start si am servit micul dejun format dintr-o banana. Pentru ca regula nescrisa spune: „cu cat este mai scurta cursa cu atat este mai lunga incalzirea” am facut mai multe serii de exercitii statice. Cu aproximativ 1h inainte de start am plecat spre Bulevardul Kiselleff, care a reprezentat traseul competitiei.

Cand am ajuns in zona de sosire de la Piata Victoriei am inceput alergarea usoara. Am alergat chiar pe traseul de concurs care era deja inchis si am descoperit ca erau destul de multi alergatori mai matinali decat mine, deja incepusera alergarile de incalzire.

In total am alergat 6-7km, am parcurs aproape de doua ori traseul (dus-intors) si i-am observat pe sportivii de la categoria elite care tratau cu mare seriozitate incalzirea. In timp ce Julian Ranc (sportivul din Franta) alerga pe traseu, Kelly Kieran (Irlanda) se afla langa zona de start si facea exercitii dinamice de incalzire. Nu am stat sa urmaresc foarte mult rutina lui Kelly pentru ca inca nu terminasem alergarea.

Primii 3km de incalzire au fost usori iar apoi am alergat la ritmul de semimaraton  1,5km. Restul de 2-2,5km i-am alergat mai mult spre ritmul de maraton. Bineinteles ca pe final am facut si 4-5 accelerari la ritmul de cursa sau chiar mai rapid. Am incheiat alergarea cu 10 minute inainte de start dar am continuat sa mai fac cateva exercitii dinamice inainte de a intra in zona de start de langa Arcul de Triumf.

La start m-am aflat in primul val (masculin: elite + amatori pana in 35 de ani) si m-am pozitionat in spate, printre ultimii concurenti pentru a evita o plecare foarte rapida. Pe ceas aveam cursa impartita in 4 segmente : 603m, 402m, 201m si 402m (au rezultat distantele astea dupa ce am impartit o mila in 0.375/0.25/0.125/0.25). Astfel pe ecranul ceasului vedeam distanta parcursa din segment, distanta ramasa si ritmul mediu pe segment.

S-a dat startul si mai toata lumea a plecat ca din pusca. Ma uitam la ceas si vedeam pace-ul de 3m:05s-3m:10s care era putin cam tare fata de ce imi propusesem. Am mai scazut putin viteza si totul s-a transformat intr-o alergare in orb pentru ca nu aveam nici o idee despre pace-ul curent. Vedeam cum creste pace-ul mediu pe segment cu toate ca eram aproape la maxim din punct de vedere al efortului.

Spre surprinderea mea timpul pana la jumatea cursei a trecut destul de repede si mai era putin pana urma sa pornesc acceleratia de final. Deja se facusera unele ecarturi destul de greu de recuperat intre concurenti si era pentru prima data la un concurs cand nu stiam  absolut deloc in ce zona a clasamentului ma aflu.

Ultimii 400 de metri au fost in usoara coborare si am reusit sa cresc viteza (au mai scazut 10-15 secunde din pace). La final cand eram aproape de sosire am si sprintat putin dar fara prea multa forta. Cu toate ca ritmul a fost unul care m-a solicitat la maxim, nu simteam nici un fel de oboseala in picioare in schimb a durat ceva pana si-a revenit respiratia la normal.

Timpii pe cele 4 segmente din cursa sunt:

  1. 2min:06sec – pace 3:29/km
  2. 1min:32sec – pace 3:49/km
  3. 45sec – pace 3:42/km
  4. 1min:23sec – pace 3:29/km

La punctul de hidratare de la final doar am gustat putin din ciocolata si am baut o sticla de apa. Distanta fiind una scurta, resursele de glicogen nu au fost consumate astfel ca nu simteam nevoie sa mananc.

Mi-a placut conceptul cursei care a reusit sa ma scoata din rutina semimaratoanelor din ultima vreme si deja pentru anul viitor tintesc recorduri personale pe distantele mai scurte. Chiar daca cursa tine putin, alergarea de incalzire pe traseu este una interesanta pentru ca se antreneaza la un loc toti sportivii, profesionisti sau amatori.

 

Despre Radu 63 de articole
Participant la numeroase evenimente de alergare si ciclism, in 2016 a pedalat 400km in 21h. Proba de semimaraton din cadrul Bucharest Marathon a insemnat un nou record personal (1h:32m:23s timp oficial) si locul 81 la general pentru Radu.